okeh..sambung citer tentang fobiaku pada hujan hari tu...
selama dh lebih 30 tahun aku hidup, selama nie aku amat suka kalau time hujan2 nie...menyejukkan, mendamaikan...hujan tu kan rahmat, bawak rezeki kata org...at least tak la panas sangat bumi Allah nie...kalau takut pun...risau kot2 banjir, selain takut kat pancaran kilat atau petir...tu jer..taklah smpai aku fobia...
okeh..berbalik kpd topik fobia nie...sebenarnya fobiaku nie bukanlah semata-mata pada hujan...utk lebih tepat lagi...aku sebenarnya fobia utk memandu (driving) dlm hujan...apatah lagi kalu dlm hujan lebat...nie semua selepas suatu insiden yg hampir2 melibatkan aku dlm eksiden baru2 nie...
Sinopsis kejadian :
Tarikh : 6 Oktober 2011 (nak jugak listed dlm Tragedi Oktober..huhuhu)
Masa : time balik keja kul 5 suku camtu...
Tempat kejadian : kawasan bukit...lebih kurang seperti gambar kat bawah ...
gambar ihsan mr.Google...
kawasan kejadiannya mmg lebih kurang mcm gambar kat atas tu...cuma bezanya...jalan yg aku lalu tu...2 lane naik bukit...2 lane turun bukit, dipisahkan oleh besi penghadang jalan...
kat sebelah kiri (dari atas bukit) tepi jalan turun bukit tu adalah curam...yg dihadang oleh besi penghadang jugak...kat bawah curam tu ada jalan raya jugak berdekatan sekolah...pernah jugak berlaku kemalangan maut melibatkan kereta jatuh curam tersebut...
okeh...nak dijadikan cerita..ptg tu aku balik drive mcm biasa...mula2 masa kuar opis cuaca ok jer, cerah..takde tanda2 nak hujan...tp selepas aku buat u-turn kat traffic light dpan area ofis aku, hujan rintis2 turun...aku drive slow jer...sbb kena lalu selekoh tajam sebelum aku sampai kat kawasan bukit tu...
semasa menuruni bukit tu hujan tiba2 menjadi semakin lebat...ada sebuah kereta kembara kat depan aku...agak jauh jugak lah...n kat belakang aku ada la 2 buah keta yg agak jauh jugak...so aku maintain drive slow jer, ikut lane sebelah kiri jer...dlm aku slow tu, aku terkejut tgk kembara tu yg kat lane sebelah kanan tetiba semasa dia nak tukar lane ke sebelah kiri...tergelincir laju jer meluru ke tepi jalan sebelah kiri...hampir2 nak merempuh besi penghadang curam. tetapi disebabkan dia pun slow...drivernya bleh mengawal ketanya dan terdampar betul2 selari dgn besi penghadang...mungkin ada la calar or kemek sikit kat sebelah kiri tpt penumpang...
beginilah keadaan kembara tu setelah terdampar
tapiii...abih jer aku sebut camtu... keta aku plak tetiba bleh lari ke sebelah lane kanan...sedaya upaya aku mengawal kancilku daripada terbabas ke besi pembahagi jalan...masa tu istighfar mmg tak lekang dr mulut ...alhamdulillah aku berjaya mengawal kancilku...Alhamdulillah jugak masa tu takde keta langsung yg berada di lane sblh kanan or dr belakang...kalu tak..nauzubillahiminzalik...
Alhamdulillah jugak...keta kembara tu tak terjunam ke bawah curam...ngeri aku..
lepas tu...kaki tangan aku menggigil jer...drive pun slow jer...nak naik flyover pun aku dh takottt...
2 hari lepas ms aku post entry fobia tu pun aku sanggup balik ikut jalan by-pass...jauh pun jauhlah...asalkan aku tak lalu jalan bukit tu...takottt...huhuhu...
Pengajaran buat aku lepas insiden tu : cepat2 laa pi tukar tayar baru ...tayar hang tu dah botak! bahaya!!...mana taknya dr mula beli keta smpai dh abih loan, tak penah langsung tukar tayar...huhuhu...adoih...
pssttt: kwsn tu dilabelkan "Kawasan Kerap Kemalangan"...n mmg ada kesan tumpahan minyak kat kwsn tu...
No comments:
Post a Comment