Tuesday, October 18, 2005

Semangat Yang Hilang...

...semarak impian
segunung harap dipulang
(betui ka? ahaks..hantam sajalaa)
usahlah diragukan
keupayaan sendiri

hati yang membara
menurutkan kata-kata
jawapannya di sini
semangat kita yang hilang...


'lagu tema' aku kat opis utk hari nih...
esok mungkin masih lagi.....
tulat...tulit....
dan mungkin jugak utk selamanya...
itu aku tak pasti...adeiii...
sejak saat itu...

sejak ari tu...
sejak kejadian tu...
semangat aku...
motivasi aku...
dah makin kurengg...
tu kira ok lagi...kalu takat kurengg...
lagi bleh diselamatkan...kalu kena gaya...
kalu abis terus???
tak tinggal sikit pun?? secubit pun?? sekelumit pun??...
adoiii...parah laa kalu camtu...

hmmm...
aku ingat...aku sowang jer yg rasa camtu....
sebab....aku ler watak utama dlm kejadian tu...
tak sangka lak...ada gak pelakon pembantu...
yg turut merasa seperti apa yg kurasa....alahaii....
...'cubit peha kanan...peha kiri turut terasa'...
aku jd sayu dibuatnya....

petang tu...dlm kedamaian angin sepoi2 bahasa...
tiba2..kedamaian itu terganggu...
dgn hadirnya taufan...
melanda dgn tiba-tiba...mendadak....
menyergah aku...yg tidak tau apa2
tanpa ku tahu dgn pasti...apa punca...apa musababnya...yg sebenar2nya
aku terkesima...tergamam...kalut....
buatkan aku berfikir...berfikir...dan terus berfikir....
'erkk..aik...apesal lak?'
cuba ingat2 balik....'betul ker seperti apa tuduhannya itu....'
"aku ni tak nak terima arahan???". atas sebab apa tuduhannya itu...adeii.
akhirnya aku diam...malas aku nak hangatkan lagi keadaan. biar la cool down dulu. (biarpun td aku sempat 'aeiii ada kamek nanggar tekk'). huhh..tak guna...sore aku sah tak laku time tu..aku diam..tp hati aku...grrrrr. hmm...abihkan keja lagi bagus. malas nak layan...diam terus.
ke'diam'an aku itu terganggu. dek sore gemersik pelakon pembantu...dia jd saksi...kejadian itu. dia pun turut terkesima..."kesian kitak mah...kamek nanggar kitak nanggar apa padahnya tek...kmk tauk kitak dgr apa padahnya tek...sik patut nya molah kedak ya. menengking org bukan cara yg betul utk berik arahan..." hmmm.
aku : mana ajakla kak.. (sayu). aku diam lagi...wat keja [mulut aku diam...hati aku...akal aku terus berfikir..flashback balik setiap saat carik mana silapnya]. di samping tu..aku pujuk hati (yg ada sket tercalar) utk memaafkan dia, mungkin ada benarnya tuduhannya itu...mana ajaklah. mungkin esok lusa ok lah tu.

keesokannya....aku wat cam biasa..cuba2 bercakap dgn dia...alhamdulillah dia ada respon...biarpun skit.

dlm pd itu..tanpa pengetahuan aku..rupanya tuanbesau tau pasal tu. erm aku ingatkan dia salahkan aku..pasal 'taknak' ikut arahan. sebaliknya..kesal dgn sikap taufan itu..too emosional. n taufan break de rule..dia cross the border..aku bukan under dia, dia tak berhak marah aku. siap pesan kat aku bbrp perkara (aku lihat spt langkah meletakkan aku di 'tpt' yg selamat) alhamdulillah. lawak lak bila ingat satu pertanyaan pelakon pembantu aku tu "mah, ko ni ada pakai 'apa2' ker mah?". erkkk...ahakss hampeh, wat aku tergelak..."astaghfirullahalazim, imah tak pakai 'apa'...imah pakai doa jer, mintak tolong kat tuhan"...:)
tp satu jer aku percaya. kalau kita di pihak benar, jgn takut, tuhan pasti akan tolong kita...tuhan pasti akan tunjukkan kebenaran. satu lagi..doa org teraniaya nih mudah dimakbulkan tuhan :). eh? teraniaya ker aku?? huhu.

malah kejadian aku malu kena tengking tu ada hikmahnya...hari ni tuanbesau wat rombakan pbahagian tugas. ada bbrp tugas aku bg kat diowg (yg sepatutnya mmg diowg yg pegang), bertambah la kije diowg. aku jaga bhg akaun jer..selaku assistant pelakon pembantu a.k.a. akak supervisor aku tu...huhuhu.
"padan muker..nak kenakan owg..terkena btg idung sendiri" antara ayat2 geram pelakon pembantu aku tu...alahaii..sabo kak...saboo..(lahai melampau ler plak peha kiri nih, ahaks)
(hmm...aku takleh gembira sgt...anything can happen..kena sentiasa bersedia...kena ada perisai..hehe)

Pengajaran :
1. kalau anda jd ketua...pimpinlah org2 bawah anda dgn penuh dedikasi..jgn bersikap diktator. n yg penting jgn ikut emosi. [erm aku taknak jd bos laa..memeningkan...jd kuli jerk cukup..ahaks]
2. utk mdpt hormat dr org..kita kena hormat org dulu.

pssttt : keadaan begini...environment sebegini...kekadang buatkan aku rasa...tader semangat nak keja...cam nak berenti pun ada...tukar keja tpt lain....tp bila pk dr sudut lain..sini cam ada potensi...aku kena pk balik gak :)

erk..teringat pertanyaan abg aku ari tu...
abg : mah..ko pernah tak rasa bencikan keja ko?
aku : benci?? ntah ler. kalu takat tension tu biasa laa.
abg : tension tu aku tau laa..mmg perkara biasa. tp nih lain..ko dah rasa benci dgn keja tu...rasa taknak lagi dah nak pegang.
aku : erm...u mean u tak minat laa dgn keja tu?
abg : erm nak kata tak minat tu takder laa...ntah..susah nak explain..
aku : errrk... [sudah! aku pun blur] ahaksss..kuengkuengkueng..

pssttt : anda bagaimana???....ahakss

erkkk...adoiihhh...panjang benor aku melalut malam nih...huhu.

2 comments:

romzi seli said...

hi,

relex gurl... life must go on... kerja tetap kerja... selagi bernyawa... selagi itu kerja... kerja... kerja... ahaks.

biasalah bukan ko sorang yang sedih pasal kerja. dan ko pun tahu bahawa ramai orang yang kurang suka dengan kerja yang dilakukan kini. cuma segelintir ajer yang ok.

iemah said...

thanks romzi..
tgh rileks ler nih...wat derk jer..selagi sabo masih ada, selagi tu akan cuba bertahan..insyaAllah.
erm..actually bukan sedih pasal keja..keja ok..minat n suka..cuma org2 nya jer yg tak ok..apa2 pun sabo jer lah :)